Voorkom behandelingskosten bij je bank tijdens het indienen van je kredietrapportage
Vanaf 1 januari 2017 is er een nieuwe standaard aangenomen voor het indienen van de SBR-kredietrapportage. Maar wat betekent dit nu voor jou? En wat houdt deze nieuwe standaard eigenlijk in? De kredietrapportage indienen via de post of e-mail is niet meer de standaard, maar elektronisch indienen via SBR inclusief een ondertekening met een PKIoverheid-certificaat.
De drie grootste Nederlandse banken, Rabobank, ABN Amro en ING, hebben zelfs afgesproken om vanaf 1 april 2017 €250,- behandelingskosten in rekening te brengen als de kredietrapportage niet elektronisch inclusief ondertekening met het certificaat wordt ingediend. Het is dus belangrijk om te weten hoe jij de SBR-kredietrapportage op de juiste manier kunt indienen met het juiste certificaat.
Wat is een SBR-kredietrapportage?
Als je een financiering hebt bij een bank, heeft zij een aantal financiële gegevens nodig. De gegevens uit de SBR-kredietrapportage sluiten goed aan bij de informatiebehoefte van banken om tot een goede beoordeling te komen. Dit is ook van belang als je een nieuw krediet, een verhoging van een bestaand krediet of een wijziging van een bestaand krediet aanvraagt. Zo kan de bank beoordelen of de financiering bij je past. De bank vraagt ook vaak jaarlijks om een kredietrapportage bij een bestaand krediet. De SBR-kredietrapportage wordt in de meeste gevallen opgesteld als aanvulling op de jaarrekening.
Wat is Standard Business Reporting (SBR)?
Standard Business Reporting, oftewel SBR, is een methode om financiële rapportages te maken en elektronisch te verzenden naar de Belastingdienst, de Kamer van Koophandel, het Centraal Bureau voor de Statistiek en verschillende banken. Met SBR kun je gegevens in de administratie op een standaard manier vastleggen. SBR vereenvoudigt en versnelt het opstellen en aanleveren van financiële rapportages bij uitvragende instanties. Dit proces wordt versneld omdat de verschillende rapportages niet meer handmatig opgesteld en verzonden worden. Door gegevens op een standaard manier te organiseren in de administratie, ontstaat er eenduidigheid. De gegevens zijn daardoor voor verschillende rapportages herbruikbaar.
Wat is een PKIoverheid-certificaat?
Voor het indienen van je SBR-kredietrapportage heb je een PKIoverheid-certificaat nodig.
Maar wat is dat nou eigenlijk? PKI staat voor Public Key Infrastructure en is een rechtsgeldige digitale handtekening voor het versturen van gegevens. Het PKIoverheid-certificaat is een certificaat dat gevoelige gegevens, die uitgewisseld worden via het internet, versleuteld en veilig bij de andere partij aflevert.
Aanschaf PKIoverheid-certificaat
Indien je nog geen eigen PKIoverheid-certificaat hebt, kun je deze aanschaffen op o.a. www.de-electronische-signatuur.nl. Vanaf 1 januari 2017 wordt deze manier van indienen van je kredietrapportage gezien als de nieuwe standaard. De Nederlandse banken Rabobank, ABN Amro en ING stellen vanaf 1 april in dat je de kredietrapportage kosteloos kan indienen of je betaalt €250,- aan behandelingskosten als je dit nog per post of e-mail indient. Je kunt kiezen uit twee soorten certificaten, namelijk een certificaat geldig voor de duur van één of twee jaar. Voor een administratie- of accountantskantoor is de aanschaf van één certificaat voldoende voor het hele kantoor.
SBR-kredietrapportage indienen via iMUIS
Vanaf heden wordt het versturen van de gestandaardiseerde kredietrapportages inclusief ondertekening met het certificaat ondersteund in de MUIS Portal. Deze zorgt voor een directe verbinding tussen iMUIS en uitvragende instanties. Met de MUIS Portal was het al eerder mogelijk om KvK-stukken aan te leveren bij de Kamer van Koophandel en de btw-aangifte en de ICP-opgave rechtstreeks bij de Belastingdienst in te dienen volgens de nieuwe standaard SBR.
Voor het deponeren van de kredietrapportage stellen de banken een eigen certificaat verplicht: het PKIoverheid-certificaat. Het verzamelcertificaat van MUIS Software kan dus niet gebruikt worden voor de kredietrapportages.
Hoe dien je je SBR-kredietrapportage in via iMUIS
De volgende stappen zijn benodigd voor het indienen van de SBR-kredietrapportage via iMUIS:
- Schaf de MUIS Portal eenmalig aan voor € 990,-
- Koppel het Referentie GrootboekSchema (RGS) aan je huidige rekeningschema
- Zorg dat je de rapportvariabelen invult (bijv. de oppervlakte van de bedrijfsruimte en het aantal medewerkers)
- Verstuur de kredietrapportage vanuit iMUIS voor € 0,90 (6 credits)
- Schaf een PKIoverheid-certificaat aan voor het ondertekenen van je kredietrapportage
- Tip aanvullende module: Profieladministraties voor het koppelen van het RGS aan je huidige rekeningschema.