De reden dat je elke jaarrekening weer achter de feiten aan loopt (en de oplossing)
Klantcontact is een belangrijk onderdeel van het werk van de accountant. Met name tijdens het voorbereiden en samenstellen van de jaarrekening is het contact met je klant intensiever dan ooit. Het opvragen van de nodige documenten is een tijdrovende klus, waar meestal vele telefoontjes en e-mailtjes bij komen kijken. “Het hoort erbij.” Maar hoeft dat wel zo te zijn?
Vele wegen leiden naar chaos
De meeste accountants hebben veel verschillende type klanten. De één komt eens per jaar langs met een doos vol bonnetjes of een USB-stick, de ander stuurt maandelijks mooie Excel lijstjes als e-mailbijlage of een Google Drive link. De vele manieren waarop klanten data aanleveren zijn niet van belang, zolang de documenten maar tijdig op je bureau terecht komen. Toch?
Tijd is geld
Onbewust wordt zo iedere keer dat er documenten uitgewisseld worden veel tijd gestoken in het opvragen, ontvangen en verwerken ervan. Ook raken bestanden makkelijk zoek door de gefragmenteerde aanlevering. Soms kom je er pas tijdens het verwerken achter dat niet alles compleet is en begin je weer van vooraf aan. Op deze manier kost het uitwisselen van bestanden jou (en de klant) veel tijd, waardoor ook de kosten oplopen.
Veiligheid voorop
Alsof dat nog niet vervelend genoeg is komt daar het risico van onveilig bestanden uitwisselen bovenop. Sinds de nieuwe AVG-wetgeving weten we allemaal hoe belangrijk het is om klantdata te beveiligen. Niet alleen om hoge boetes te voorkomen, maar vooral om je klanten te beschermen. Als accountant heb je tenslotte toegang tot gevoelige financiële informatie. Privacy gevoelige gegevens uitwisselen via e-mail is nooit een goed idee geweest en je zult niet de eerste zijn die een USB-stick kwijt raakt.
Wij bieden hulp
Komen bovenstaande situaties je bekend voor en ben je nieuwsgierig naar hoe het anders kan? Wij hebben de oplossing met MUIS Connect! Nooit meer heen en weer bellen of mailen voor het opvragen van bestanden en AVG-proof communiceren met jouw klanten. Daarbij zijn alle documentstromen op één plek digitaal beschikbaar. Hierdoor kun je als accountant optimaal samenwerken met de klant en je focussen op belangrijkere zaken als de jaarrekening en financiële rapportages.